Portugalsko - Cestopisy

Do Lisabonu bez cestovky

Rozpálený Lisabon v červnu 2011

je naprosto skvělá věc. Když vystoupíme z letadla, zavane vůně přímořského města, rozpálených střech a chodníků a to vše v krásných 35 stupních Celsia.
Hotel máme na stanici metra Areeiro,/celkem slušné - 4 noci+snídaně za 300 E pro 3 os. /ale v současné době se přímo pod okny staví podchody, děsný hluk/. Museli jsme si vyměnit 1. patro za poslední.
Odpoledne jsem začali prohlídkou Oceanária/vstup 5 EUR/ metrem za stanice Oriente. Metro mají docela dobře zmáknuté, dobře funguje i systém příměstských vlaků. Celý komplex Oceanária se nachází v prostorách určených pro EXPO 1998, mořských živočichů spousta - ryba přede mnou, ryba za mnou.
Mezi TOP TEN 10 míst, která jsme nechtěli vynechat patřil výtah Elevador de Santa Justa spojující dolní a horní město. Za 3 EUR jsme odměněni výhledm na město. Dalším cílem byl hrad Castelo de Sao Jorge, opět na kopci. Procházíme město, má krásné starobylé čtvrtě a jako pozůstatky dávné maurské kultury jsou domy zdobené všudy přítomnými kachlíčky.Krása…..
Vyšplháme na hrad,vstup 3.5 0EUR/ v parku hraje starověká hudba, místo stvořené k odpočinku. Usedáme vedle znavených turistů a předčítám si o historii hradu.
Odtud zamíříme na Praca do Comercio- velké čtvercové náměstí,zakončené 2 sloupy, stojící ve vodě. Odtud portugalští králové vítali vzácné návštěvy a popravovali nepohodlné, pořádali býčí zápasy- zvláštní druhy zábavy.
Naše znavená těla celodenním pochodem žhnoucím městem si určitě zaslouží odměnu. Pro tu si ale musíme vystoupat asi tisíc schodů, které snad končí rovnou v nebi./ vedle je výtah o kterém jsme samozřejmě nevěděli/ Ovšem nahoře nacházíme to, co hledáme - Institut portského vína. Chladná vinotéka, kde nabízejí ochutnávku portského od 1,5 do 15 EUR /za 1 deci/ za různě staré druhy portského - vynikající nápad!
Další den jsme se vydali na pláže Cascais asi 30km,kdy největším zážitkem byla koupě lístků v automatu do vlaku - nepochopili jsme. Na zpáteční cestě jsem vystoupili v Belému. Ohromující krása majestátního kláštera Mosteiro dos Jeronýmos, nádhera. Z druhé strany kláštera je vchod do Musea da Marinha,super muzeum představující historii mořeplavectví v Portugalsku- historické lodě, námořní mapy…fantazie.
Příjemný oddech nám poskytl Casa de Alentejo, který se skrývá za příšernou fasádou oprýskaného domu nedaleko Rossia./hlavní nádraží/Slouží jako kulturní centrum všech Portugalců z provincie Alentejo.Je nutné zachovávat klid a úctu, fotografovat se svolením,arabské centrum se vším všudy,moc příjemná záležitost.
Další den jsme se vydali na na Sintru- zámek/ Palacio Penna/ sloužící královskému rodu při velkých vedrech v Lisabonu, přístupné exteriéry, vykachlíčkované celé místnosti i klenby . Na co jsme ale nebyli připraveni, byla cesta autobusem /č.343/ z nádraží na zámek- systémem brzda, plyn, brzda, plyn- na strmé silnici, hrozící každou chvíli pádem ze strmého kopce, kam se hrabe jízda proslulou tramvají č. 28. Ale stálo to za to. Nádherný zámek, a ten park…./vstup do celého komplexu 12 EUR/
Naším posledním bodem byl poslední bod Evropy - Cabo da Roca. Autobusem/č. 403/ ze Sintry, opět cesta, kde nebyl ani kilometr rovný, ale pro mě to byl nejlepší zážitek.Stáli jsme v ohromení na poslední výspě kontinentální Evropy, vzdouvající se vlny a nekonečný Atlantik pod sebou, to byl opravdu velký zážitek. Celý dojem dokresloval prudký studený vítr.
A zpátky do teplého Lisabonu, kde je tak snadné hodit všechny starosti za hlavu, kde lidé jsou free a happy, snad je to způsobené bezstarostností jižních národů, které jsou omamovány létem po většinu roku…